Treinen die extra moeten worden ingezet tijdens de spits rijden vaak met vertraging of zelfs helemaal niet. Dat is de conclusie van treinreiziger.nl. Deze website onderzocht samen met het Algemeen Dagblad de cijfers van spoorbeheerder ProRail. Reizigersorganisatie Rover vindt de conclusies onacceptabel.

De extra treinen rijden op enkele trajecten om de spits te verlichten voor de passagiers. Maar vaak worden die treinen alsnog geschrapt om defecte treinen op een ander traject te vervangen of ze rijden met flinke vertraging. Zo heeft de spitstrein Veenendaal – Breukelen sinds de nieuwe dienstregeling een uitval van 11,5 procent.

Treinreiziger.nl bekeek van alle treinseries zowel de stiptheid als de uitvalcijfers. De slechtste binnenlandse trein in 2016 is de spitstrein Amsterdam – Enkhuizen. Daarvan viel 4,2 procent uit en van de intercity’s die wél reden had een derde minstens 3 minuten vertraging.

Meer dan 9 op 10 treinen rijden op tijd

Reizigers zijn vorig jaar wel iets vaker op tijd met de trein aangekomen. In 2016 arriveerde 91,3 procent van de treinen op het geplande tijdstip. In 2015 was dat 91,0 procent. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de NS.

Volgens de afspraken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet de NS zich houden aan de norm van 91 procent. In 2014 kwam het percentage uit op 92,3. ,,Het is fijn dat er nu weer een lichte verbetering is. Maar we willen zoveel mogelijk reizigers op tijd op hun bestemming laten aankomen, dus het kan altijd nog beter”, aldus een woordvoerder van het spoorbedrijf.

De definitieve cijfers komen in het jaarverslag in 2017. De verwachting is dat die niet veel zullen afwijken van de voorlopige cijfers. In december ging de nieuwe dienstregeling van kracht, maar die verandering is ook niet van invloed.